#image_title

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حضور بازیگران سینما و تلویزیون در مقام مجری برنامه‌های تلویزیونی پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر با اقبال گسترده‌ای از سوی سازندگان و مخاطبان مواجه شده است. حالا هادی حجازی‌فر، بازیگر شناخته‌شده و محبوب، پا به عرصه اجرا گذاشته و قرار است با مسابقه «100» مهمان خانه‌های ایرانی باشد. این حرکت جدید، سوالات و چالش‌های متعددی را درباره جایگاه بازیگران در اجرا و تاثیر آن بر کیفیت و مخاطب تلویزیون مطرح می‌کند.

روزهایی که هادی حجازی‌فر را ابتدا در قاب سینما و سپس در تلویزیون دیدیم، او را به عنوان بازیگر شناخته‌ایم؛ اما حالا نوبت آن است که او را به عنوان مجری برنامه‌های تلویزیونی نیز ببینیم. پیش از شروع مسابقه «100» که تیزر آن حضور حجازی‌فر را نوید می‌داد، بحث مسابقه «گل یا پوچ» فیلیمو مطرح بود و گفته می‌شد او جای مهران مدیری را در این برنامه می‌گیرد.اکنون باید دید آیا در مقام مجری هم می‌تواند به همان اندازه موفق باشد یا خیر.

پیش از این، بازیگران دیگری نیز پای به عرصه اجرا گذاشته‌اند. مدیری همچنان با رئالیتی‌شوهایش و رامبد جوان با برنامه‌هایی همچون «کارناوال» در صحنه اجرا حضور دارند، هرچند گاهی حاشیه‌سازی‌هایی نیز این برنامه‌ها را به سوژه خبرها تبدیل می‌کند.

هادی حجازی‌فر یکی از هنرمندانی است که همیشه به کارش ارزش افزوده می‌دهد و بازی‌های متنوع و متفاوتی از او دیده‌ایم. اما اینکه اجرای او هم به همان اندازه تأثیرگذار و موفق باشد، باید منتظر ماند و مسابقه «100» یا احتمالاً «گل یا پوچ» را دید.

در سال‌های اخیر، بازیگران و سلبریتی‌ها گاهی با هیاهو و این روزها به صورت کم‌صدا به تلویزیون آمده و مجری شده‌اند. گاهی تفاوتی نمی‌کند که فرد سابقه و مهارت اجرای برنامه داشته باشد یا اینکه برای نخستین بار پشت میکروفون قرار می‌گیرد؛ تنها کافی است تعداد فالوورهایش بالا باشد و در خیابان شناخته شود، البته که چهره محبوبی هم در میان مردم داشته باشد.

این روند را در حضور چهره‌هایی چون محمدرضا گلزار می‌توان دید که با تبلیغات فراوان به تلویزیون آمد و حتی مدعی شد با حضورش رونق را به این رسانه بازگردانده است. مجریانی که رقم‌های نجومی دریافت می‌کنند، رقمی که تاکنون هیچ‌کدام از مجریان با سابقه و اصیل تلویزیون تجربه نکرده‌اند. این چرخه‌ای است که اسپانسرها آن را به راه انداخته‌اند و در هر مرحله، مسابقه‌ای ساخته می‌شود که یک سلبریتی خاص در آن حضور دارد؛ از گلزار و اکبر عبدی تا سام درخشانی و پرستو گلستانی.

البته یادمان نمی‌رود که در زمان معرفی بنیامین بهادری برای اجرای برنامه‌ای رمضانی، معاونت سیما بخشنامه‌ای صادر کرد که استفاده از هنرپیشه‌ها یا سلبریتی‌ها را تنها در برنامه‌های تخصصی مجاز می‌دانست. اما این بخشنامه تنها شش ماه جدی گرفته شد و سپس تلویزیون باز هم به سراغ بازیگران برای اجرای برنامه‌ها رفت.

این پرسش جدّی باقی می‌ماند که آیا این بازیگران که اغلب در حوزه بازیگری فعال هستند، واقعاً اجرای برنامه را انتخاب می‌کنند یا صرفاً دستمزد اجرای برنامه‌ها برایشان جذاب‌تر است؟ اینجا چه کسانی سود می‌برند و چه کسانی ضرر؟

بدیهی است اسپانسرها برای سودآوری خود، دغدغه‌ای درباره کیفیت برنامه و رضایت مخاطب ندارند و ترجیح می‌دهند بازیگران شناخته‌شده را به برنامه‌ها بیاورند. پس تکلیف مجری‌های حرفه‌ای و با سابقه تلویزیون که سال‌ها برای این رسانه سرمایه‌گذاری شده، چیست؟ آیا این حوزه آنقدر خالی از افراد با دانش، تبحر و تجربه است که جای خود را به سلبریتی‌پروری داده است؟

بسیاری از مدیران تلویزیون معتقدند حضور سلبریتی‌ها تضمینی برای جذب مخاطب است، شاید در مواردی چنین باشد، اما سؤال این است که تا چه اندازه صداوسیما توانسته ستاره‌سازی کند و چقدر وابسته به ستاره‌های بیرونی باشد؟

در حالی که تلویزیون مجریان حرفه‌ای و با سابقه‌ای دارد که می‌توانند برنامه‌ها و مسابقات را با کیفیتی بالا و تخصصی به سرانجام برسانند. نمونه‌های موفق این موضوع را در برنامه‌های مناسبتی و مسابقات تلویزیونی دیده‌ایم که هم مخاطب خوبی داشته و هم سطح کیفی بالایی را حفظ کرده‌اند.

امروز تلاش‌هایی برای بازگرداندن برخی مجریان قدیمی و ستاره‌های داخلی به تلویزیون صورت می‌گیرد و مدیران رسانه بارها به این وعده‌ها اشاره کرده‌اند. اما در نهایت هادی حجازی‌فر، بازیگر متعهد و محبوبی است که مهارت‌هایش بارها در سینما و تلویزیون به نمایش گذاشته شده است. اما اینکه در عرصه اجرا نیز موفق باشد، موضوعی است که باید آن را به زمان مسابقه «100» سپرد.

لازم است یادآوری کنیم که اجرا مقوله‌ای پیچیده و تخصصی است و نباید آن را دست کم گرفت. همچنین باید این باور غلط را کنار گذاشت که حضور سلبریتی‌ها در اجرا، لزوماً مخاطب را هم با خود می‌آورد. به قول یکی از مجریان بازیگر که مدعی شد با آمدنش رونق به تلویزیون بازگشته، چنین نگاهی می‌تواند به ذائقه مخاطب آسیب زده و رفتار اسپانسرگونه و برنامه‌سازی غیراصولی، فرهنگ تماشاگران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

گفتنی است مسابقه بزرگ «100» به عنوان تازه‌ترین تولید شبکه سه سیما به زودی روی آنتن می‌رود. این مسابقه با شعار «تسخیر یک رویا» چالشی متفاوت در حوزه اطلاعات عمومی و دانستنی‌هاست که با حضور 100 شرکت‌کننده و در دکوری متفاوت، لحظات هیجان‌انگیزی را برای مخاطبان رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

source

توسط basahang.ir