به گزارش خبرگزاری تسنیم، پروژه «تار و تاریخ» در روزهای پس از جنگ تحمیلی 12 روزه، تازهترین تابلوموزیکال خود را به روایت تلخیها و اندوهِ روزهای جنگ اختصاص داد.
این اثر حاصل بازآفرینی تصنیفهای «گل باوینه» و «دی بلال» است.
«سنگینه غم» که بازآفرینی تصنیفهای «گل باوینه» و «دی بلال» است، تلاش دارد تا پلی باشد میان خاطرات تلخ و تسلای جمعی در روزهای جنگ باشد. این اثر با همکاری هنرمندانی از شهرهایی چون بوشهر، دهدشت، فارسان، لاهیجان و کردستان تهیه شده و در روند تولید آن، همنوایی فرهنگی و موسیقایی، محور اصلی بوده است.
در این اثر، میدیا فرجنژاد بازآفرینی و نوازندگی تار را بر عهده داشته و آوازِ این اثر را بهمن جهانسوز، صبا مرتضینژاد، نرگس بختیاری و میلاد پولادی خواندهاند.
میدیا فرجنژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره روزهای پس از جنگ و آهنگِ «سنگینه غم» یادداشتی نوشته که در ادامه متن آن را میخوانید:
«پس از مدتی سکوت، بار دیگر فرصتی شد برای انتشار قطعهای تازه دست داد. مدتی که در آن، ما جنگ را تجربه کردیم؛ یکماه گذشت از جنگی که جان صدها نفر از هموطنانمان را گرفت و برای من، تداعیکنندهی خاطرات تلخ کودکیام در خوزستان بود؛ در میانهی جنگ با عراق. صدای انفجارها، خانههایی که فرو ریختند، و تصاویری هولناک؛ مانند برخورد موشک به میدان تجریش…
و جانهای بیگناهی که اکنون تنها در قابهایی خاموش، در فضای مجازی سرگرداناند.
در دلم غمی سنگین نشسته است؛ شاید درستتر آن باشد که بگویم: در دلِ ما…
در دلِ همهی آنهایی که عاشق این خاکاند.
تصنیف «سنگینه غم» (که پیشتر با نام «گل باوینه» و با صدای مسعود بختیاری شناخته شده) در کنار نغمهی جاودان «دی بلال»، تلاشی بود برای آن است که بخشی از اندوه روزهای جنگ را در زبان موسیقی جاری کنیم.
از بوشهر، دهدشت، فارسان، لاهیجان، کردستان و دیگر شهرها، دست در دست هم دادیم تا راوی این اندوه باشیم؛ شاید این همنشینی و همنوایی، اندکی از ابر دلمان بباراند.»
ضبط اثر در استودیو 54 تهران و با صدابرداری، میکس و مسترینگ پویا پایور انجام شده و مرتضی حاجمحمدی کارگردانی، ضبط تصویر و تدوین آن را بر عهده داشته است.
نشر بینالملل و مدیریت توسعه این پروژه بر عهده مؤسسه فرهنگی هنری «نغمهسازان دلنشین» است.
انتهای پیام /