به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احد ملکی نوازنده و پژوهشگر موسیقی آذربایجان در برنامه رادیویی «آهنگی و درنگی» از رادیو گفت و گو ضمن تحلیل فرم‌های موسیقی عاشیقی، به بررسی سه قطعه از نوع «چچنگی» پرداخت و نقش عاشیق‌ها را در حفظ هویت فرهنگی آذربایجان برجسته دانست.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: موسیقی آذربایجان، موسیقی‌ای زنده و مردمی است که با زندگی روزمره مردم گره خورده است. در این میان، عاشیق‌ها حافظان اصلی این فرهنگ هستند. آنان تنها نوازنده نیستند؛ بلکه شاعر، راوی و هنرمندی کامل‌اند که با ساز قوپوز خود تاریخ را روایت می‌کنند.

 

ملکی با مقایسه سبک عاشیق‌های ایران و جمهوری آذربایجان افزود: در ایران، عاشیق‌ها غالباً به‌صورت تک‌نواز عمل می‌کنند؛ اما در کشور آذربایجان استفاده از سازهای کوبه‌ای و همراه بیشتر رواج دارد و این مسأله، اجرای آن‌ها را غنی‌تر و شنیدنی‌تر کرده است.

این نوازنده همچنین درباره سه قطعه چچنگی پخش‌شده در برنامه تشریح کرد: نخستین چچنگی از تبریز انتخاب شده بود که با ریتمی شاد و پویا، بیشتر در آیین‌های محلی اجرا می‌شود. قطعه دوم از اردبیل، دارای ساختار ریتمیک پیچیده‌تر و متر لنگ بود. سومین نمونه، از موسیقی جمهوری آذربایجان بود که با سازهای کوبه‌ای اجرا می‌شد و فضای نیمه‌ارکسترال داشت.

ملکی در پایان مصاحبه با اشاره به ضرورت آموزش این نوع موسیقی به نسل جدید تصریح کرد: موسیقی عاشیقی اگرچه سنتی است، اما قابلیت انطباق با روزگار معاصر را دارد. به شرطی که جوانان ما آن را جدی بگیرند و آموزش درست ببینند، این موسیقی می‌تواند همچنان در جامعه زنده بماند.

انتهای پیام/

source

توسط basahang