وی با اشاره به این نکته که تاکنون چنین پیام تفصیلیای از جانب مقام معظم رهبری برای هیچ نهاد دیگری صادر نشده است، افزود: ما سراغ نداریم که معظمله به هیچ نهاد یا ارگان دیگری پیامی به این مفصّلی داده باشند، همین پیام طولانی و جامع با ادبیات جدیدی که دارد، نشان خاص ایشان است و اینکه واقعاً دین، روحانیت، دینداری مردم, تبلیغ دین و رساندن دستورات الهی توسط روحانیت چه جایگاه محوری و درجهاولی در نظر ایشان دارد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: نکته دوم این که چنین پیامی از فردی غیر از ایشان برنمیآید، شخصیتی عظیم که کنار فقاهت و تسلط بر علوم اسلامی بیش از سی و پنج سال است که سکاندار رهبری نظام است, با اشراف کامل بر زوایای جامعه و انقلاب اسلامی توانسته است چنین پیامی را برای حوزههای علمیه مطرح کند، هیچ کس جز ایشان نمیتواند دارای چنین احاطهای باشد؛ انتظار چنین چیزی از کسی نمیرود و برای غیر ایشان هم قابل تحقق نیست، در اینجا باید واقعاً خداوند را شاکر باشیم بر وجود ایشان و بر برکتی که بهواسطه حضور ایشان نصیب ما شده است، در چهلمین سال انقلاب، آن بیانیه عمیق «گام دوم انقلاب» را مرقوم فرمودند و در آغاز قرن پانزدهم شمسی نیز این پیام را برای ترسیم برنامه آینده حوزه و روحانیت و بهتبع آن حرکت آینده انقلاب ارائه کردند. اگر این برنامه با همین دقت فهمیده و عمل شود، حرکت انقلاب اسلامی بسیار پربرکت و موفق خواهد بود.
بلاغ مبین، شاهبیت پیام
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در تشریح شاهبیت این پیام تأکید کرد: یکی از ویژگیهای این پیام ادبیات جدید آن است، بالاخره یک انسان متفکر برای بیان فکر خود باید عنوانی نو ابداع کند، یکی از عناوینی که ایشان اشاره کردهاند و در قرآن کریم نیز مطرح شده، مسئله «بلاغ مبین» است؛ چنانکه مقام معظم رهبری فرمودهاند وظیفه اصلی روحانیت «بلاغ مبین» است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیات شریفهای چون «وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» و «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ»، افزود: بلاغ مبین یعنی پیام دین را شفاف و روشن ابلاغ کردن، بیپرده و بدون ابهام و اصطلاحات پیچیده، بهگونهای که هم فیلسوف درجهیک بفهمد و هم انسان عامی بیسواد.
وی در ادامه افزود: رهبر انقلاب، «بلاغ مبین» را تنها محدود به تبلیغ نمیدانند، بلکه آن را دارای گسترهای عظیم در همه شئون حوزه میدانند؛ از اعتقادیات و توحید تا زندگی فردی مردم و نظامات اجتماعی را دربرمیگیرد.
تمدنسازی اسلامی؛ مأموریت حوزه در گام نو
فاضل لنکرانی عنوان کرد: بهنظر میرسد «بلاغ مبین» در اینجا یعنی این که انسان چیزی از دین را فروگذار نکند و دین را با همه ظرفیتش در اختیار جامعه قرار دهد، از نظر اینجانب، این مهمترین نکته و روح حاکم بر سراسر پیام است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار یکی از عبارات کلیدی پیام را چنین خواند: اگر حوزه بخواهد از عهده بلاغ مبین برآید، باید تمدن اسلامی را در برابر تمدنهای باطل و انحرافی زمان ترسیم کند.
وی در توضیح این محور گفت: اگر حوزه بتواند در همه ابعاد وارد شود، در حقیقت همان فکر و اندیشهای را محقق کرده است که امام خمینی (رضوان اللّه تعالی علیه) داشتند و میفرمودند؛ «فقه ما از گهواره تا گور برنامه دارد»؛ یعنی دین در همه علوم جامعیت دارد، رهبر انقلاب نیز در بخشی از پیام با همین تعبیر تأکید میفرمایند که «تمدن اسلامی برترین هدف دنیایی انقلاب است.»، سپس توضیح میدهند و میگویند؛ «تمدنی که در آن علم، فناوری، منابع انسانی، منابع طبیعی، همه تواناییها و پیشرفتهای بشری، حکومت، سیاست، نیروی نظامی و هرآنچه در اختیار بشر است در خدمت عدالت اجتماعی و رفاه عمومی باشد.»، این دقیقاً همان چیزی است که خداوند تبارک و تعالی میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ یعنی همۀ ارسال رسولان و انزال کتابها برای این است که عدالت در جامعه محقق شود، به این معنا که در جامعه نه فاصلههای طبقاتی باشد، نه زورگویی، نه ظلم، و نه چپاول ملتها و منابع آنها.
فاضل لنکرانی گفت: تمدن فاسد و منحط غربی که امروز مشاهده میکنیم، تمدنی است که برای چپاول منطقه خاورمیانه پا به میدان گذاشته است؛ تمدنی است که میخواهد منابع انسانی را تحت سلطه درآورد؛ تمدنی است که بردهداری را بهمراتب بدتر از دوران جاهلیت احیا میکند؛ تمدنی است که قتل و حیات برایش معنایی یکسان دارد؛ تمدنی است که میان انسان و حیوان تفاوتی نمیگذارد؛ بلکه در این تمدن غربی، حیوان را نسبت به انسان برتر میشمارند (یعنی ارزش حیوان را در برخی جهات بیشتر از انسان میدانند)، تمدنی است که رژیمی را بهوجود میآورد که کودککشی در رأس امور آن است.
فقیه باید با علوم دیگر نیز مرتبط شود
وی پرسید: آیا اسلام واقعاً برنامهای ندارد؟ آیا اسلام در برابر این تمدن فاسد و منحط بیبرنامه است؟ رهبر انقلاب میفرمایند؛ «ما باید بهدنبال تمدن اسلامی و فقه تمدنساز و فلسفه تمدنساز باشیم.»، البته ایشان ضمن فرمایشاتشان تأکید میکنند که یک فقیه دیگر نمیتواند به علوم موجود و رایج اکتفا کند، بلکه باید با علوم انسانی روز ارتباط داشته باشد؛ باید با دانشگاهها مرتبط باشد و بر آخرین نظریات علوم انسانی اشراف داشته باشد، چنین کسی میشود فقیه بالمعنیالکلمه، و این فقیه میتواند کنار فیلسوفان، متکلّمان و مفسران حوزه، برنامه تمدن اسلامی را طراحی و بهتدریج ارائه کند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: گاهی اوقات بعضی منتقدان میگویند؛ «در کجای دین کلمه تمدن به گوش شما خورده است؟»، مگر باید این لفظ در متون دینی آمده باشد؟ آیه شریفه (لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات…) نشان میدهد که هدف انبیا اقامه قسط و عدالت بوده است؛ بنابراین اشاره به همین معنا نیز در قرآن آمده است؛ «لیقوم الناس بالقسط» را نباید فقط در امور مالی و مادی معنا کرد؛ قسط هر چیزی بهحسب خود آن است، نباید هیچ ظلمی وجود داشته باشد، در عبودیت، در اقتصاد و در سیاست. آیا اگر آدم فاسد و ظالمی را رئیس یک حکومت قرار بدهند، آن جامعه روی عدالت را خواهد دید؟ هرگز.
مأموریت هجومی و طراحی نظامات
استاد خارج فقه حوزه افزود: رهبر انقلاب بهصراحت فرمودند؛ ما نهتنها باید از مبانی خود دفاع کنیم بلکه باید به تمدن غرب هجمه کنیم، با فقه اقتصادی باید به نظام اقتصاد سرمایهداری غرب حمله ببریم؛ با فقه خانواده باید فروپاشی ارزشهای اخلاقی آنها را رسوا کنیم.
وی با اشاره به تعبیر بدیع «مهاجم فرهنگی» گفت: معظمله فرمودند؛ «هر یک از ما باید یک مهاجم فرهنگی باشیمو»، این همان ادبیات جدید و تمدنی پیام ایشان است.
در بخش دیگری از سخنان، آیتالله فاضل مسئله «طراحی نظامات اسلامی» را مدنظر قرار داد و گفت: ما باید نظام قضایی، نظام خانواده، نظام سیاسی، نظام ارتباط دولت با مردم، و روابط بینالملل دولت اسلامی را طراحی کنیم، نه با نفی وضع موجود، بلکه با تکمیل و ارتقا با بهرهگیری از علوم روز.
هشدار درباره تفکر سکولار در حوزه
این استاد حوزه همچنین نسبت به تفکر جدایی دین از سیاست هشدار داده تصریح کرد: امروز نیز برخی این اندیشه باطل را ترویج میکنند. رهبر انقلاب در همان ابتدای پیام، تدبیر مرحوم آیتالله حائری در تأسیس حوزه قم را بهروشنی ستودهاند و نتیجه آن را ظهور شخصیت امام خمینی(ره) دانستند.
تحول در آموزش حوزه و نیاز نسل جدید
فاضل لنکرانی یکی دیگر از نکات محوری پیام را لزوم تحول در کیفیت تعلیم و تربیت طلاب دانست و گفت: طلبه باید قدرت اقناع داشته باشد؛ با شیوههای مناظره، تعامل رسانهای، فضای مجازی و مدیریت افکار عمومی آشنا باشد.
وی همچنین به هشدار مهم رهبری اشاره کرد که فرمودهاند؛ “امروز فرآوردههای تبلیغی حوزه متناسب با نیازهای جوانان نیست و نتوانستهاند پاسخ درخوری به شبهات و دغدغههای آنان بدهند”.
تأکید بر امید، اخلاق و پیوستگی با مردم
این استاد برجسته فقه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تأکید کردند؛ طلبه نباید دنبال مال، مقام و شهرت باشد؛ باید با اخلاق به میدان بیاید، با مردم در تماس باشد و با اخلاص کار کند.
وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند؛ امروز تشیع در طول تاریخ خود اینقدر عزت نداشته است، این امیدبخشی، وظیفه ما را سنگینتر و ضرورت ارتباط جدیتر با نسل جوان را روشنتر میکند.
فاضل لنکرانی در پایان، با تأکید بر پیگیری عملیاتی این پیام توسط مسئولان حوزه، تصریح کرد: همانگونه که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با حضور خود در سال 1301 یک تأسیس جدید در حوزهها بهوجود آورد، این پیام نیز آغاز رشدی جدید است که اگر حوزه به آن عمل کند، تأثیر آن کمتر از آن تأسیس نخواهد بود.
انتهای پیام/+
source