به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در متون اسلامی، مناسک حج فقط مجموعهای از اعمال عبادی نیست، بلکه هر یک از این مناسک حامل رمز و رازی از معرفت، اخلاق، و عرفان دینی است که در جان انسان تحول میآفریند. یکی از نخستین اعمال در آغاز احرام، غسل احرام است که از جمله مستحبات مؤکد پیش از پوشیدن لباس احرام به شمار میآید.
غسل احرام؛ تطهیر جسم برای حضور در ساحت قدسی
غسل احرام، بر خلاف طهارتهای معمولی، نه از باب نظافت ظاهری، بلکه تطهیری نمادین است برای آمادگی ورود به «حالت احرام»؛ حالتی قدسی که در آن انسان از بسیاری از کارهای مباح نیز پرهیز میکند. فقیهان شیعه این غسل را مستحب دانستهاند و بر انجام آن تأکید کردهاند، گرچه ترک آن موجب بطلان احرام نمیشود. اما وجه معنوی این غسل در ادبیات روایی و عرفانی، بسی فراتر از یک توصیه فقهی است.
زمانی که انسان لباس دوخته دنیایی را از تن بیرون میآورد و در کنار آن غسل میکند، گویی هم جسم و هم جان را برای حضور در پیشگاه الهی تطهیر میکند. این تطهیر تنها با آب فیزیکی انجام نمیگیرد، بلکه حقیقت آن با آب توبه تحقق مییابد؛ آبی که دل را از زنگار گناه میزداید.
پیوند توبه با غسل؛ آغاز سلوک با پاکسازی درون
همانگونه که در متن مورد اشاره آمده است، غسل احرام نوعی اعلام آمادگی برای گسستن از گذشتهای آلوده و آغاز زندگی جدید است. درواقع، این غسل اعلان نمادین توبه است. توبه نه صرفاً به معنای پشیمانی بلکه به معنای بازگشت است، بازگشتی به فطرت پاک انسانی که با گناه آلوده گشته بود. غسل احرام از این منظر، یک حرکت درونی است: «خدایا! من گناهان گذشته را با آب توبه شستوشو میدهم و با جامه پاک، قدم در راه اطاعت میگذارم.»
این تعبیر دقیق از مناسک، آن را از سطح ظاهری به سطحی عرفانی میبرد که با تفسیرهای اهل بیت (ع) نیز همخوانی دارد. امام سجاد (علیهالسلام) میفرماید که تنظیف در میقات، در واقع تطهیر از ریا و نفاق است؛ یعنی، تطهیر ظاهر مقدمهای برای تطهیر باطن است.
لباس احرام؛ نماد نفی دنیا و یادآور مرگ
یکی دیگر از نکات لطیف و معنوی در مناسک حج، کنار نهادن لباسهای دوخته و پوشیدن لباس احرام است. این تغییر لباس، که از ضروریات احرام بهویژه برای مردان است، بیش از آنکه حکمی فقهی باشد، حامل پیامی تربیتی و وجودی است. لباس احرام همچون کفن است؛ لباسی ساده، بدون دوخت، و بینشانه از تمایزات اجتماعی و ظاهری.
انسان با پوشیدن این لباس، خود را در آستانه مرگ میبیند؛ انگار برای حضور در قیامت آماده میشود. از این رو در روایات آمده است که فلسفه ممنوعیت لباس مخیط در احرام، یادآوری حالت کفنپوشی در مرگ است؛ روزی که انسان با جامهای ساده و بیزرقوبرق وارد عرصه محشر میشود. بدین ترتیب، احرام تمرینی برای یاد مرگ و قیامت است؛ عنصری که در تربیت دینی نقش بنیادینی دارد.
ترک محرمات احرام؛ التزام به مرزهای شریعت
پس از غسل و پوشیدن لباس احرام، محرماتی بر حاجی واجبالاجتناب میشود که برخی از آنها در شرایط عادی مباح هستند؛ مانند شکار، زینت، و حتی جدال و خودآرایی. این احکام، نماد تسلیم و عبودیت کامل انسان در برابر فرمان الهی است.
وقتى احرام مىبندید، هر آنچه را که خداوند متعال بر شما حرام کرده است، شما هم بر خود حرام مىکنید. در این تعبیر، نوعی پیمان میان بنده و پروردگار نهفته است. بنده با ورود به احرام، گویا وارد منطقه امن الهی شده و التزام خود را به رعایت حدود الهی اعلام میدارد.
انتهای پیام/
source