به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، آیین رونمایی از آلبوم «لحظه‌ای تا جنون» با حضور کارن آراکلیان خواننده و نوازنده گیتار، امیرحسین میرشفیعی گیتار الکتریک، علی فراز نوازنده درامز، هادی فدایی نوازنده گیتار بیس از اعضای گروه موسیقی «رگ» در تماشاخانه دیوار برگزار شد.

شما به شنیدن یک آلبوم خاص دعوت هستید

کارن آراکلیان در ابتدای این نشست با اشاره به این‌که آلبوم «لحظه‌ای تا جنون» حاصل سالها تلاش است، افزود: فعالیت بدون مجوز باعث می‌شود امکان اجرای صحنه‌ای و ارائه آلبوم کم شده و این کار مسیر را برای بقیه گروه‌هایی که در حوزه موسیقی‌هایی که کمتر رواج دارد فعالیت می‌کنند، سخت‌تر می‌کند. بنابراین یکی از اهداف انتشار این آلبوم این بود که بتوانیم از تمام موانع عبور کنیم تا پیام موسیقایی کار را به افراد بیشتری منتقل کنیم. گرچه ما خیلی سخت مجوز گرفتیم اما به تمام این زحمت‌ها می‌ارزید.

وی درباره اشعار استفاده شده در آلبوم گفت: در ابتدا قرار بود این آلبوم با اشعار انگلیسی باشد اما ما شعر فارسی را جایگزین کرده و از استعداد و هنرهای چند ترانه‌سرای خوب فارسی استفاده کردیم. رئوف دلفی، خسرو کیان‌راد و حامد افسا ترانه سراهایی بودند که اجازه استفاده از اشعارشان را به من دادند و من وقتی آن‌ها را می‌خواندم حس می‌کردم که کلمات آن‌ها از قلب و ذهن خودم بیرون آمده‌اند. ما همچنین از ترانه‌های فریدون مشیری نیز استفاده کردیم اما با این تفاوت که تغییرات زیادی در آن‌ها اعمال کردیم که برای ما چالش بزرگی بود.

این آهنگساز و نوازنده همچنین درباره مولفه های استفاده از شعر فارسی روی موسیقی مدنظرشان بیان کرد: یکی از چالش‌های موسیقی راک تلفیق آن با شعر فارسی است که خیلی‌ها اعتقاد دارند با هم جور نمی‌شود، اما من این اعتقاد را نداشتم و فکر می‌کنم این از عادت‌های شنیداری ما است. با موسیقی راک هم می‌توان ارتباط گرفت و ما تمام تلاشمان را کردیم که ترکیب این ۲ با هم خوب شود. نوع خوانندگی این کار نیز از دلایلی بود که به نظرم باعث خاص شدن آلبوم شده است.

آراکلیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مفاهیم ترانه‌ها گفت: خیلی از ترانه‌ها گویای شرایط کنونی زندگی انسان ها است. گویی این اشعار و مفاهیم آلبوم در مسائل روزمره ما صدق می‌کند. رئوف دلفی که شعرهای بسیار خوبی دارد در ابتدا قبول نمی‌کرد که به من اجازه استفاده از اشعارش را بدهد اما وقتی متوجه سبک کار شد قبول کرد و گفت که این ترانه‌ها را با این ذهنیت نوشته‌ام که روی چنین موسیقی‌هایی به کار رود.

علی فراز نوازنده درامز نیز در ادامه با اشاره به اجرای پیش‌روی گروه رگ گفت: در گروه‌های موسیقی تلفیقی و راک اکثرا موزیسین‌های حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و این باعث می‌شود اجرای زنده با آلبوم ضبط شده خیلی متفاوت‌تر بوده و با کیفیت‌تر باشد. پس پیشنهاد می‌کنم به اجرای ما بیایید تا این تفاوت را ببینید. البته اگر از این اجرا استقبال شود آن را تمدید می‌کنیم. برای آلبوم‌های بعدی نیز بیشتر با هم همکاری کرده و تلاش می‌کنیم خروجی کارها خیلی بهتر از قبل باشد.

دلیل تاخیر ۶ ساله مرحله تولید تا انتشار یک آلبوم

کارن آراکلیان در پاسخ به پرسشی درباره فاصله ۶ ساله‌ای که بین اخذ مجوز و رونمایی این آلبوم افتاده، گفت: آلبوم در سال ۱۳۹۷ آماده شد و قرار بود با اجرای زنده رونمایی شود که متاسفانه به لغو اجراهای راک و بعد هم مسئله همه‌گیری و محدودیت‌های بیماری کرونا برخورد کردیم بعد از آن هم من چند سالی در رفت و آمد به خارج از کشور بودم و با توجه به شرایط امید اجرای زنده در ایران را از دست داده بودیم و فکر می‌کردیم دیگر این اتفاق نمی‌افتد. اما از حدود یک سال و نیم گذشته فضای کار کمی بازتر شده و ما هم تصمیم گرفتیم از این فرصت استفاده کنیم و اجرای زنده داشته باشیم و هم کار را رونمایی کنیم.

وی با ارائه جزئیات بیشتری از آماده‌سازی آلبوم افزود: در ابتدا من آهنگسازی کار را انفرادی انجام دادم. موقع ضبط کار هادی فدائی به گروه اضافه و روی پایه آهنگ‌ها کار کرد. وی خیلی وقت گذاشت و با نت‌نویسی کار کرد و در نهایت آهنگسازی بیس را او انجام داد. گیتارها و آواز هم کار خودم بود. باقی اعضا نیز بعد از گرفتن مجوز به ما اضافه شدند. البته علی فراز پیشنهاد داد که دوباره آلبوم را ضبط کنیم اما در این صورت دوباره باید برای مجوز گرفتن پروسه‌ای طولانی را طی می‌کردیم. گرچه آقای کریمی تبار حدود یک سال و نیم پیگیر بودند تا مجوز کار را بگیرند و امروز خیلی جایشان خالی است.

قصه یک ماهی خوش خیال در یک آلبوم موسیقایی

در ادامه امیرحسین میرشفیعی نوازنده گیتار الکتریک گروه با اشاره به اشعار کارن آراکلیان گفت: کارن شعرهای خوبی دارد و از خودش تعریف نمی‌کند. او همچنین ویدیوهای خیلی خوبی می‌سازد و جلوه ویژه هم کار می‌کند.

آراکلیان نیز درباره این موضوع گفت: من موزیک ویدیوهای زیادی ساخته‌ام. موزیک ویدیوهایی که برای گروه «رگ» ساختیم نیز با همکاری آقای غفوری بوده است. خودم در زمینه فیلمسازی و ساخت جلوه‌های ویژه فعالیت می‌کنم و برای آهنگ «آکواریوم» یک ویدیو ساخته‌ایم. آکواریوم با شعری از خسرو کیان راد است که برداشت من از آن مهاجرت بود. من ۲۰ سال پیش از ایران رفتم و پروسه‌های مهاجرت را بارها تجربه کردم. این موزیک ویدیو را نیز با همین برداشت ساختم. در آن یک ماهی خوش خیال را می‌بینیم که از فضاها عبور می‌کند و هرچه محیطش بزرگ تر می‌شود مشکلاتش هم بزرگ تر می‌شود و می‌فهمد که خودش باید قوی شود.

پخش بخش‌هایی از آلبوم «لحظه‌ای تا جنون» و موزیک ویدیو قطعه آکواریوم برای حاضران، امضای آلبوم و عکاسی از دیگر بخش‌های این مراسم بودند.

آلبوم «لحظه‌ای تا جنون» با ۱۰ قطعه موسیقی با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط نشر موسیقی کوک منتشر شد.

در تولید این آلبوم کارن آراکلیان آهنگساز، تعیه کننده، خواننده و نوازنده گیتار، مجتبی غفوری نوازنده گیتار، هادی فدائی نوازنده گیتار بیس، فرخ آصف‌زاده تهیه کننده، رضا کریمی‌تبار مدیر اجرایی، رضا دریاکناری طراحی لوگو و عکس و مهسا کمانی طراح گرافیک همکاری کرده‌اند.

source

توسط basahang.ir