یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به دلیل قطع بودن سامانه تاپین برای ناشران گفت: موضوع قطع بودن تاپین ربطی به قرارداد ما با پست ندارد و پست هم همکاری خوبی با وزارت ارشاد در موضوع این قرارداد دارد و مساله ای از این بابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشکل درباره خدماتی است که در نمایشگاه کتاب پست به ما ارائه داد، که لازم است توضیحاتی را ارائه کنم،‌ ارسال مرسولات ناشران برای خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از 20 میلیارد تومان هزینه خدمات پستی در برداشت.

احمدوند تصریح کرد: امسال برآوردهای ما  قبل از نمایشگاه این پیش‌بینی را به ما داد که هزینه ارسال مرسولات هزینه زیادی خواهد شد و تامینش برای نمایشگاه کتاب تهران دشوار خواهد بود،‌ اعلام اولیه ما این بود که ارسال مرسولات برای خریداران رایگان است؛ منتهی ناشران بخش از هزینه را طبیعتاً باید بر عهده بگیرند؛ تا عددی که بر عهده ارشاد است، کاهش پیدا کند و ما با یک عدد 20 میلیارد تومانی مواجه نشویم، اعلام اولیه ما هم این بود و  اگر بین ناشران سرشکن می‌شد، عدد بسیار خرد می‌شد،‌ اما وقتی جمع می‌شود و بودجه مشخصی هم برای پرداختش وجود ندارد،‌ سنگین خواهد شد.

معاون فرهنگی ارشاد افزود: در همان زمان نمایشگاه نهایتا تصمیم‌گیری در بالاتر  از معاونت فرهنگی شد و اینگونه اعلام شد که ارسال‌ها برای ناشران نیز  رایگان خواهد بود و طبیعتا باید بخشی از هزینه‌ها به صورت کامل توسط ارشاد پرداخت شود. حوادث بعد از نمایشگاه و شهادت رئیس جمهور، امکان تعاملات برای رفع این مشکل را کاهش داد و این بدهی ما به پست باقی ماند، با اینکه تلاش شد این بدهی در طی ماه‌های گذشته کاهش یابد و بخشی پرداخت شد،‌ همچنان بخشی باقی مانده و با همکاری پست این مهلت داده شد که این بدهی پرداخت شود. اما شرکت پست برای اینکه فشاری به جهت پرداخت این هزینه بیاورد،‌ هرازگاهی سامانه تاپین را قطع می‌کند.

وی درباره رقم باقی مانده و رقم پرداخت شده گفت:‌ از این 20 میلیارد چیزی حدود 5 میلیارد پرداخت شده و  5 میلیارد تومان نیز امروز و فردا پرداخت خواهد شد،‌ در نهایت تاپایان مهر ماه کل این رقم تسویه خواهد شد و امروز و فردا نیز این مشکل تاپین برطرف خواهد شد.

احمدوند تصریح کرد:‌ برخی از دوستان ناشر اعلام می‌کنند، پولی که برای پست پرداخت می‌کنیم، در اختیار وزارت ارشاد باقی می‌ماند،‌ نه چنین نیست،‌ ما بدهی به پست از بابت ناشران نداریم،‌ مرسولات روزانه ناشران با پست روزانه تسویه می‌شود و به صورت مستقیم به پست پرداخت می‌شود،‌ این بدهی مربوط به دوران نمایشگاه است و ما را شرمنده ناشران کرده است.

 رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ این 20 میلیارد تومان از محل یارانه‌های نمایشگاه تامین خواهد شد،‌ قبل از آن نیز ما تلاش داشتیم تا بانک حامی دومی نیز برای نمایشگاه در نظر بگیریم و این 20 میلیارد تومان از محل این حمایت تامین شود،‌ اما در آخرین روزهای امضای قرارداد به دلیل مشکل اداری نتوانستیم قرارداد را امضا کنیم.

انتهای پیام/

source

توسط basahang.ir