به گزارش خبرگزاری تسنیم، بخش تمبک که هر دوره شرکت‌کننده و تماشاچی زیادی دارد امسال با ترکیب متفاوت هیئت داوران متشکل از مرتضی اعیان، محمدجعفر قاضی‌عسگر و امید مصطفوی برگزار شد.

شرکت‌کنندگان مرحله نهایی می‌بایست با توجه به رده سنی‌شان بین دو تا سه دقیقه به اجرای اوزان ساده، ترکیبی و لنگ بپردازند و در نهایت با تشخیص هیئت داوران یک ساز ملودیک را همراهی کنند.

 

قاضی‌عسگر از داوران بخش تمبک در خصوص ضعف نوازندگان تمبک در همراهی ساز ملودیک اشاره کرد: تلاش شد قطعاتی انتخاب شود تا به شرکت‌کنندگان ضعف‌هایشان نشان داده شود و بگوییم درست است که در سطح کشوری صاحب مقام اول شده‌اید، اما بدانید که تازه اول راه است و بسیار چیزهای دیگر هست که باید بدانید و بیشتر برای آن تلاش کنید. باید بیشتر تلاش کنند و در ادامه فکری برای رفع ضعف‌های خود کنند.

شیوا سادات واحدی، اهل اصفهان، ششمین سالی است که در بخش تمبک جشنواره ملی موسیقی جوان حضور یافته است. او که حالا 24 ساله شده در بخش ج با سایرین به رقابت پرداخته تا بتواند توانایی‌های خود را در معرض دید داوران قرار دهد.

واحدی معتقد است: در محضر استادان نواختن کار سختی است و شاید با وجود آنکه نوازنده توانایی باشید، در لحظه و در مقابل پرسش استادان به دلیل شرایط محیطی و همچنین استرسی که همراه شماست کمی روی کار ارائه‌شده تأثیر بگذارد. در مجموع فضای جشنواره بسیار خوب است و خوشحالم که حضور یافتم.

موسیقی , جشنواره موسیقی جوان ,

در بخش دوم، بخش موسیقی کلاسیک غربی، نوازندگان فلوت ریکوردر روی صحنه رفتند تا به اجرای کارگانِ انتخاب‌شده از سوی هیئت داوران متشکل از محدعلی لقا، اکبر محمدی، و فرهود بیگلربیگی بپردازند.

در این بخش شرکت‌کنندگان قطعاتی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک غربی همچون هندل، بارسانتی، و کُرِلّی را همراه با پیانو، به عنوان ساز همراهی‌کننده، اجرا کردند.
محمدعلی لقا، پیشکسوت فلوت، در خصوص اجراهای این دوره بیان کرد: کیفیت اجراها روی هم رفته بالاتر از سطح توقع ما بود. اشکالات کوچکی وجود داشت، اما در مجموع شرکت‌کنندگان عالی بودند. نسل الآن واقعاً بااستعداد هستند و باید به آن‌ها رسید. اگر راهنمای خوبی داشته باشند صددرصد موفق خواهند شد.

هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت حضوری از تاریخ 27 شهریورماه سال جاری آغاز شده و تا 3 مهر 1403 برگزار می‌شود. همچنین اختتامیه جشنواره روز پنج‌شنبه 5 مهرماه در تالار وحدت، ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

source

توسط basahang