به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد که از پنج‌شنبه (22 شهریور 1403) حضور 600 ناشر از 21 کشور دنیا آغاز به کار کرده، میزبان 23 ناشر ایرانی است. ناشران ایرانی در این نمایشگاه به عرضه کتاب‌هایی در موضوعات دینی، کودک و نوجوان، جریان مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، دانشگاهی و آموزش زبان فارسی پرداخته‌اند.

یکی از ناشران ایرانی حاضر در این نمایشگاه انتشارات مصباح است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد گلزار مدیر این انتشارات در گفت‌وگویی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب بغداد از جمله مهم‌ترین نمایشگاه‌های عربی است، عنوان کرد: این نمایشگاه به‌جهات مختلف اهمیت دارد که قرابت‌های جغرافیایی و فرهنگی ما و کشور عراق کشور همسایگی از مهمترین این دلایل است.

وی سابقه فرهنگی مردم ایران و عراق را طولانی دانست و گفت: کشور عراق دروازه‌ای‌ برای ورود ما به جهان عرب است، لذا نمایشگاه بغداد از این جهت می‌تواند برای ما خیلی اهمیت داشته باشد که از طریق آن با بسیاری از مخاطبان، هم عراقی‌ها و هم ناشرانی که از کشورهای مختلف عربی در آن حضور پیدا می‌کنند، ارتباط برقرار کنیم.

مدیر انتشارات مصباح درباره کیفیت نمایشگاه بغداد اشاره کرد: بنده احساس می‌کنم که این نمایشگاه رو به رشد است، چرا که هم استقبال مخاطبان عراقی و هم استقبال ناشران عرب از آن رو به افزایش است. شاید مقایسه این نمایشگاه با نمایشگاه کتاب تهران آسان نباشد، چراکه نمایشگاه تهران ویژگی‌هایی دارد که برخی از آنها منحصر به فرد است.

حجت‌الاسلام گلزار، نمایشگاه کتاب تهران را رکورددار فروش کتاب دانست و عنوان کرد: میزان فروش و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران جزو رکوردداران جهانی است، اما نمایشگاه بغداد هم در حد و قد و قامت خودش در حال رشد است و به دلیل میزان بازدیدش و همچنین استقبال خوب ناشران کشورهای مختلف از مصر، تونس، مغرب، سوریه، لبنان و امارات زمینه خیلی خوبی برای تعامل بین ناشران کشورهای مختلف و تبادل کتاب دارد.

وی فلسطین را مسئله‌ مشترک ناشران و نویسندگان جهان اسلام دانست و ادامه داد: اگر ما بتوانیم آثاری در حوزه‌های شعر، داستان، رمان و قطعات ادبی را با رنگ و بوی ایرانی اما در موضوع فلسطین و غزه و مقاومت تولید کنیم، می‌توانیم در تمامی کشورهای عربی و همینطور جهان اسلام بازار فرهنگی داشته باشیم.

مدیر انتشارات مصباح همچنین کتاب‌هایی که در این نمایشگاه عرضه کرده است، گفت: ما در نشر مصباح دو حوزه را مورد توجه ویژه قرار داده‌ایم، یکی علوم انسانی اسلامی با رویکرد مباحث جدید در این حوزه و همینطور حوزه سبک زندگی. در حوزه اول مخاطبان تخصصی هستند، اما در حوزه دوم ما آثاری را با محوریت تربیت اسلامی در نمایشگاه بغداد عرضه کرده‌ایم که به لطف خدا مورد اقبال خوبی قرار گرفت.

پنجمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی بغداد از بیست‌ودوم شهریور با شعار «العراقُ یَقرَاً» آغاز به کار کرد و تا یکم مهر (1403) به کار خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

source

توسط basahang.ir