به گزارش خانه موسیقی ایران، در نهمین روز از مردادماه امسال «اولین جلسه شورای عالی مشورتی کانون موسیقی نواحی» با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی  در راستای تدبیر اندیشی ساز و کار تشکیل این کانون برگزار گردید.

اعضای این شورا متشکل از آقایان محمدرضا درویشی، حمیدرضا اردلان، صادق چراغی، ایرج نعیمایی، هوشنگ جاوید، پیمان بزرگ نیا و خانم منصوره ثابت با همراهی حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران به بحث و تبادل نظر در زمینه چگونگی تشکیل این کانون با اهتمام به مسائل و مصائب  موجود در این مسیر پرداختند.

در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش با ارائه توضیحاتی درباره  چارت سازمانی و اساسنامه خانه موسیقی ایران در تشکیل کانون ها از اعضای شورای عالی درخواست نمود که با در نظر گرفتن این موارد رهنمون های کاربردی و چاره اندیشی مبسوط را با هم اندیشی ارائه دهند، به نحوی که با توجه به تکثر فعالین حوزه موسیقی نواحی نمایندگانی معرفی گردند تا در نهایت این نمایندگان با برگزاری انتخابات و مجمع مربوط به کانون خودشان به نحو عادلانه پیگیر مسایل مرتبط باشند.

در ادامه  محمدرضا درویشی،پژوهشگر و نویسنده حوزه موسیقی نواحی با استناد به گفته های نوربخش و طرح سوالاتی از جمله «پس از تشکیل این کانون و معرفی نمایندگان قدم بعدی چیست؟ مطالبات این نمایندگان چیست؟ » به  بخشی از دغدغه های آتی هنرمندان این کانون از جمله بیمه ، مستمری و برنامه های سالیانه و ماهیانه اجرایی برای این هنرمندان، جذب دانشجویان موسیقی به سمت و سوی موسیقی نواحی و … پرداخت.

وی با اشاره به این که این کانون می تواند به دو دلیل یکی از مهم ترین کانون های خانه موسیقی باشد گفت: اولا به دلیل تعداد بسیار زیاد اعضا و ثانیا در بر داشتن ریشه های فرهنگ موسیقی ایران، این کانون می تواند مهمترین کانون خانه موسیقی باشد؛ درویشی در ادامه با اشاره به فقدان تعداد بسیاری از بزرگان این عرصه ، نسبت به تاخیر در تشکیل این کانون ابراز گلایه کرد. با این همه درویشی نسبت به آینده این حوزه موسیقیایی با در نظر داشتن اجتناب ناپذیر بودن وقوع تغییرات ابراز امیدواری کرد.

درویشی افزود: ” ما نمی توانیم انتظار این را داشته باشیم که کسی مثل ملا حسین بخشی دوتار بزند چرا که دیگر کسی این ادراک را ندارد. ولی جوانان بسیار مستعد در حال ورود به این عرصه اند و جای ناامیدی نیست .”

محمدرضا درویشی  با اشاره به محدودیت اجرایی کنسرت ها در صورتی که سایر نوازندگان دیگر کانون ها این امکان را دارند که  با آموزش به ارتزاق  بپردازند افزود: ” نوازندگان حوزه موسیقی نواحی با توجه به اینکه آموزششان بیشتر به صورت شفاهی و سینه به سینه انتقال دادن این آموزه ها است از این مدخل اقتصادی نیز محروم مانده اند . ” و تقاضای توجه به آسیب شناسی این مهم  و قرار دادن چارچوب مناسب در زمینه آموزش موسیقی نواحی در برنامه های آتی این کانون داشت.

ایرج  نعیمایی پژوهشگر و مدیرعامل اسبق انجمن موسیقی، ضمن  تایید موارد مطروحه از جانب آقای درویشی، پیشنهاد تقسیم بندی این کانون به  لحاظ «اقوام » به جای تقسیم بندی نواحی را با توجه به  تنوع قومیت و ساز مطرح کرد. نعیمایی با توجه به  تنوع زبان قومیت ها و سازهای آنها  تاکید کرد که: ” این  تقسیم بندی نیازمند طراحی حساب شده از نظر  طبقه بندی، درجه بندی و ارزش گذاری است و  تشخیص این امر مهم نیازمند انتخاب نمایندگانی است که از نواحی مختلف تعیین شده اند و باید در نظر داشت که کثرت نماینده ها مسایل بیشماری را در پی خواهد داشت.  این باعث می شود که نگاه ما قومی باشد، تا طبقه بندی محدود تری شکل بگیرد  و در نهایت پیگیری مطالبات ایشان نیز راحت تر صورت پذیرد.”

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی نیز با ارائه پیشنهاد تشکیل دفتر خانه موسیقی  و گسترش فعالیت  این خانه در سایر استان ها  به عدم رعایت عدالت در تایید و پذیرش موسیقی دان ها در سایر شهر ها اشاره کرد  تا  در نهایت تشکیل این دفاتر منتج به نتایجی از جمله تشکیل بانک اطلاعاتی شود. جاوید با نگاه آسیب شناسانه به مقوله آموزش در آموزشگاه ها  به فراموشی سپرده شدن نوازندگان درجه یک و اساتید موسیقی نواحی در این مسیر اشاره کرد که در نهایت به فاصله گرفتن این هنرمندان از اجتماعات رسمی موسیقایی شده است. در ثانی با اشاره به اهمیت شناسایی درست این هنرمندان  با تاکید اکید گسترش قدرت خانه موسیقی در بحث نظارت و ارزیابی و حضور نمایندگان خانه موسیقی در هیات بررسی را ضروری دانست.

در میانه این نشست پیمان بزرگ نیا رابط و مسئول پیگیری تشکیل این کانون  به عدم وجود ساماندهی منسجم در این حوزه اشاره کرد و مهم ترین هدف تشکیل این کانون  را جریان سازی در بخش اجرایی دانست و گفت: ” این کانون نباید منفعل باشد، امید کل موسیقی نواحی به این جلسه است ”  ایشان مساله تغییرات را جزو مهم ترین دغدغه هایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود :”   در حال حاضر پیشکسوت های شناخته شده این حوزه همان برگزیدگان جشنواره موسیقی نواحی هستند که ناشی از جریان سازی آن زمان بود که امروزه ما شاهد آن نیستیم. امروزه حتی اجراهای ارگانی نیز از فضای موسیقی نواحی بسیار دور مانده است که این ناشی از تربیت شنیداری اشتباه در مناطق است . و این نیاز مند جریان سازی و الگو سازی است که شورای این کانون می تواند این مهم را به منصه ظهور برساند.”

صادق چراغی  هدف از تشکیل این کانون را اثرگذاری دانست و گفت :”باید گشت و اشکال کار را پیدا کرد، با بودجه ای اندک می توان به پژوهشگران این حوزه یاری رساند تا ماحصل این پژوهش ها را منتشر کنند … و با اثر گذاری های خُرد به تاثیری بزرگ رسید…” وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از توانایی و پتانسیل تک تک حاضرین در این شورا  و با دلسوزی برای این کانون نتیجه ای در خور حاصل گردد.

حمیدرضا اردلان عضو هیات مدیره خانه  موسیقی  با تاکید به اثربخشی این حضور و اشاره به بخشی از فعالیت های گذشته در حوزه موسیقی نواحی و تاثیر حضور و فعالیت فردی فعالین این عرصه گفت :” عملی که خود افراد نسبت به این کانون انجام میدهد ماندگار است، نه اینکه خانه موسیقی چه می کند! … تشکیل این جلسه خودش ارزشمند است، حتی اگر جلسه دومی نباشد. ادامه این جلسات بستگی به این دارد که هر فردی که نظر و ایده ای داشته باشد که این خود نیازمند شکل گیری یک ساختار اداری است… نباید نگران این بود که دیگر مثل نورمحمد نمی آید چرا که قطار زمان تمام این اندیشه ها را خواهد بلعید و هیچ راه حلی برای آن نیست، تنها راه نجات فرهنگ این است که ذات فرهنگ به خوی خود به نحوی است که  در جایی و زمانی مثل ققنوس خودش از آتش بیرون می آید… ”

احمد صدری پژوهشگر حوزه موسیقی در ابتدا به در جریان بودن حمایت صنفی از فعالان موسیقی نواحی در قامت سایر کانون ها اشاره نمود و با تایید حمایت خانه موسیقی از فعالین موسیقی اقوام  افزود که: ”  اول اینکه با توجه به این مهم که این بخش از دغدغه های هنرمندان عرصه موسیقی نواحی در حال رسیدگی است، در صورت  نیاز به بررسی شرایط خاص اعضا  می بایست این موارد در کمیته ای خاص چه  از طریق مجازی و چه از طریق حقیقی  مورد اظهار نظر تخصصی به لحاظ محتوایی و تکنیکی قرار گیرد …حالت دوم برای کمک ساختاری به این کانون می توان از انجمن های موسیقی به جای تشکیل ساختار جدید در مناطق مختلف شهرستان های مختلف کمک  گرفت… و در حالت سوم خود کانون نیز راهبرد هایی  را جهت اجرا ارایه دهد چون انجام تمام این امور به تنهایی خارج از توان خانه موسیقی است.”

منصوره ثابت زاده پژوهشگر و فعال حوزه موسیقی با ارایه پیشنهادهایی جهت تقسیم بندی کانون ها بر اساس اقوام و ارائه نمونه چارت ساختاری ،   به توجه به امور زنان موسیقی دان با عنایت  به افزایش فعالیت زنان طی یک دهه گذشته  به عنوان امری مهم اشاره و تاکید کرد تا به نحوی با این حمایت به  افزایش این حضور و فعالیت زنان نیز کمک شود . ایشان تشکیل این کانون را اتفاقی فرخنده برای تشکیل سایر کانون ها  از بدنه خانه موسیقی دانست.

در پایان این جلسه اعضای این شورا با امیدواری نسبت به تشکیل این کانون و شروع به فعالیت آن ضمن در نظر گرفتن تشتت و چندگانگی های ناشی از کثرت اقوام و نواحی از تشکیل جلسات آتی در جهت رفع این چالش ها و تدوین سازوکاری دقیق خبر دادند.

 

 

source

توسط basahang.ir