پرزیدنت ترامپ، کانادا ممکن است بهترین مدل برای اصلاحات مهاجرت نباشد
آزمون یوس

رئیس جمهور دونالد ترامپ هنگام ایراد اولین سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه در ایالات متحده… [+] کاپیتول در جلسه مشترک کنگره در روز سه شنبه، اشاره می کند. (برنده McNamee/Pool از طریق AP)

پرزیدنت ترامپ شب گذشته در سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه دیدگاه های خود را در مورد چگونگی تغییر سیاست مهاجرتی ایالات متحده بیان کرد. او چهار ستون را قرار داد:
1) مسیری برای شهروندی 1.8 میلیون مهاجر غیرقانونی که توسط والدین خود در سنین پایین به اینجا آورده شده اند.
۲) دیوار کشی در مرز جنوبی.
3) پایان دادن به قرعه کشی ویزای گرین کارت تنوع.
4) پایان دادن به مهاجرت زنجیره ای.
از نظر تاریخی، ایالات متحده هر سال به حدود یک میلیون مهاجر جدید اجازه ورود به این کشور را داده است. اکثر آنها تحت رده خانواده قرار گرفته اند، اگرچه برخی از آنها در دسته اقتصادی قرار گرفته اند. علاوه بر این، حدود 11 میلیون مهاجر در ایالات متحده وجود دارد که به طور غیرقانونی در اینجا هستند. برای آنها، راهی برای شهروندی حیاتی است تا بتوانند از زیر سایه بیرون بیایند و زندگی روزمره خود را عادی کنند. از این 11 میلیون نفر، Dreamers و افراد مرتبط شامل 1.8 میلیون نفر هستند. آنها بیشترین همدردی را به دلیل این واقعیت ایجاد کرده اند که زمانی که خردسال بودند به ایالات متحده آمدند و واقعاً نمی توانند مسئول کارهایی که والدینشان در تبدیل آنها به مهاجران غیرقانونی انجام دادند، باشند. رویاپردازان حمایت دموکرات ها در واشنگتن را به دست آورده اند و ترامپ این را می داند.
قمار ترامپ
ترامپ در تلاش است تا با استخراج آنچه در مورد ساخت دیوار در مرز جنوبی از دموکرات‌ها می‌خواهد معامله کند، در ازای دادن چیزی که فکر می‌کند بیشتر از همه می‌خواهند، یعنی راهی برای شهروندی برای رویاپردازان. او چشم‌انداز این معامله را خوب می‌بیند در صورتی که از حمایت دموکرات‌ها برای تأمین مالی دیوار در مرز جنوبی – بودجه کلان – به ارزش 25 میلیارد دلار برخوردار شود. قمار او این است که حامیانش خواهند دید که برنده شدن حمایت از تامین مالی دیوار، او را ملزم به تسلیم شدن در مقابل رویاپردازان می کند. او می‌تواند استدلال کند که رویایمرها واقعاً غیرقانونی نبودند، به این معنا که آنها قانون را زیر پا نمی‌گذاشتند، بلکه خردسالان بی‌گناهی بودند که با والدین بزرگسال خود به ایالات متحده آمده بودند. برای خوشایندتر کردن معامله، او می‌خواهد مقرراتی را در نظر بگیرد که مانع مهاجرت زنجیره‌ای خانوادگی و همچنین حذف لاتاری گرین کارت تنوع می‌شود. او همچنین به دنبال تقویت افسران مجری و محدود کردن تعداد مهاجران جدید است.
مسئله بزرگ از دیدگاه من این است که چه اتفاقی برای مهاجران باقیمانده که به طور غیرقانونی در ایالات متحده حضور دارند، خواهد آمد. اگر گروه 1.8 میلیون Dreamers را از 11 میلیون کم کنیم – اجازه دهید آن را 9 میلیون باقیمانده بنامیم. با آن افراد چه کنیم؟ پاسخ این است که هیچ پاسخی وجود ندارد.
در هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهور ترامپ و جف سشنز، دادستان کل او، در مورد حرکت به سمت یک سیاست مهاجرتی «مبتنی بر شایستگی» صحبت کرده‌اند و سیاست کانادا را به عنوان نمونه ذکر کرده‌اند. با توجه به مقایسه و این نظرات، ممکن است ارزش مقایسه ای بین دو سیستم مهاجرتی داشته باشیم.
مقایسه سیستم های مهاجرت ایالات متحده و کانادا
از آنجایی که سیاست‌های مهاجرتی دائماً در حال تغییر هستند، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که تصویری از شکل برنامه‌ها در این لحظه ارائه دهیم. با این وجود، چنین ارائه ای می تواند برای دیدن اینکه چگونه سیستم ایالات متحده می تواند در طول زمان تغییر کند مفید باشد.
در جدول زیر به تفکیک برخی از برنامه های کلیدی در دو کشور بر اساس دسته بندی ها آمده است.
به عنوان مثال، تا آنجا که به مهاجرت سرمایه گذار مربوط می شود، برنامه EB-5 ایالات متحده برنامه پیشرو بوده است که تحت آن یک متقاضی می تواند با حداقل 500000 دلار آمریکا اقامت دائم خانواده هسته ای خود را تضمین کند. در کانادا، برنامه ای که بیشتر شبیه برنامه EB5 است، برنامه سرمایه گذار کانادایی کبک است. بر اساس این برنامه، سرمایه‌گذاری که معادل حدود 600000 دلار آمریکا به مدت پنج سال سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند اقامت دائم کبک را دریافت کند. برنامه ایالات متحده بر اساس وجوه سرمایه گذاری شده “در معرض خطر” در شرکت های تجاری برای یک دوره حدود پنج ساله است. کانادایی شامل تضمین بازگشت وجوه پس از پنج سال توسط دولت کبک است. جزئیات بیشتر در مورد این برنامه ها را می توانید در مقاله قبلی من در مورد آنها پیدا کنید.

جدول مقایسه مهاجرت ایالات متحده و کانادا. حق چاپ A.J. Semotiuk 2018.
AJS
در دسته سرمایه گذاران موقت، برنامه اصلی ایالات متحده ویزای E-2 است که به سرمایه گذار ویزای کار تا پنج سال برای سرمایه گذاری تجاری، مانند خرید هتل، اعطا می کند. در کانادا گزینه های مشابهی برای مجوز کار تحت بخش 205 مقررات تحت قانون مهاجرت مربوطه و همچنین مجوزهای کاری که می توان تحت برنامه های مهاجرت استانی دریافت کرد وجود دارد. اطلاعات بیشتر در مورد ویزای E-2 را می توانید از اینجا دریافت کنید.
ویزای اصلی اسب کار در ایالات متحده برای بخش فناوری ویزای H1B برای به اصطلاح “کارگران تخصصی” است. این افراد دارای حداقل مدرک لیسانس یا بالاتر در زمینه هایی مانند IT یا مهندسی هستند. در حالی که این ویزا یک ویزای کاری موقت تا شش سال است، می‌توان آن را حتی پس از آن در مسیر درخواست گرین کارت و اقامت دائم از طریق فرآیند صدور گواهی کار که چند سال طول می‌کشد، تمدید کرد.
معادل ویزای کانادایی H1B از منظری که نیروی کار برای داوطلبان فناوری اطلاعات و مهندسی است، گروه کارگران ماهر برنامه اکسپرس انتری است که در آن فردی در 20 سالگی با حداقل مدرک کارشناسی ارشد که به انگلیسی یا فرانسوی صحبت می کند، می تواند اقامت دائم در داخل کشور دریافت کند. یک دوره حدود شش ماهه
یکی از مواردی که سیستم کانادایی را از سیستم آمریکایی کاملاً متمایز می کند این است که هر یک از ده استان کانادا دارای برنامه های مهاجرت استانی هستند در حالی که هیچ یک از ایالت های ایالات متحده معادل آن را ندارند. این واقعیت که استان‌های کانادا برنامه‌های خاص خود را دارند، انتخاب‌های موجود برای مهاجران را به‌طور قابل توجهی پیچیده می‌کند، به‌ویژه زیرا آنها همیشه در حال تغییر هستند. با این حال، گزینه های مثبت گزینه های بیشتری است، یعنی اگر بتوانید جستجوی خود را درست زمان بندی کنید زیرا آنها همیشه در حال انتقال هستند.
هر دو کشور مجوزهای کار و اقامت دائم نهایی را برای انتقال گیرندگان بین شرکتی ارائه می کنند. به عنوان مثال، یک مدیر یا مدیر تویوتا که از توکیو به نیویورک یا تورنتو منتقل می‌شود، برای آمدن به آمریکای شمالی باید تحت شرایط تقریباً یکسانی واجد شرایط باشد. کانادا هزینه انطباق کارفرما را دریافت می کند که ایالات متحده نمی کند، اما در غیر این صورت یکسان است.
برای اقامت دائم در رابطه با کارمندان خارجی، هر دو کشور به فرآیندی نیاز دارند که شامل بررسی بازار باشد تا ببیند آیا کارگران داخلی وجود دارند که می‌توانند قبل از ارائه شغل به یک کارمند خارجی، آن را قبول کنند. در ایالات متحده به این فرآیند گواهی کار می گویند در حالی که در کانادا به آن ارزیابی تأثیر بازار کار می گویند. هر دو کشور قبل از استخدام کارگر خارجی به مجوز از مقامات وزارت کار نیاز دارند. رویه ها در هر دو سیستم خسته کننده، پرهزینه و خسته کننده هستند.
هر دو کشور مقررات ویژه ای برای ورزشکاران و سرگرمی هایی دارند که منجر به اخذ ویزای کار می شود و هر دو کشور مقرراتی دارند که افراد برجسته در رشته های مربوطه خود را قادر می سازد اقامت دائم دریافت کنند. این‌ها ویزاهای O و P و دسته‌های فوق‌العاده بیگانگان در ایالات متحده و مجوزهای کار ورزشکار و سرگرمی و به اصطلاح خوداشتغالی در کانادا هستند.
بر اساس نفتا، هر کشوری به متخصصان دیگری اجازه می دهد تا کار خود را انجام دهند، مشروط بر اینکه بتوانند مدارک خود را ثبت کنند. در اینجا ما دسته بندی ویزای حرفه ای TN شامل مهندسان، معماران، وکلا، پزشکان، پرستاران و موارد مشابه را در نظر داریم.
درست است که در ایالات متحده بیشتر بر مهاجرت مبتنی بر خانواده تأکید می شود، در حالی که در کانادا بیشتر بر مقوله های اقتصادی تأکید می شود. سیستم امتیازی کانادا، که در آن مهاجران برای سن، تحصیلات، تجربه و توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی یا فرانسوی امتیاز کسب می‌کنند، در درجه اول ابزاری است که برای مرتب‌سازی از بین متقاضیان برای انتخاب بهترین‌ها، به جای انتخاب متقاضیان بر اساس اولویت اول استفاده می‌شود. با این حال، سیستم کانادا از تأخیرهای پردازش خفه می شود که در آن مهاجران شایسته گاهی سه یا چهار سال منتظر هستند تا برای فرود تأیید شوند، زیرا فاقد رویه هایی مانند پردازش حق بیمه، درخواست شواهد و درخواست برای بازگشایی / تجدید نظر هستند که در سیستم آمریکایی وجود دارد. انتقادات دیگری نیز وجود دارد که قابل ذکر است. به این دلایل، سیستم کانادا ممکن است برای آمریکا چندان عالی نباشد.
بعید است که قمار پرزیدنت ترامپ بدون وارد شدن به این ترکیب موفق شود. در روزهای آینده می‌توان انتظار داشت که بحث‌های شدیدی در مورد مهاجرت آمریکا به وجود بیاید. خواهیم دید که بحث از اینجا به کجا می رسد. در همین حال، کانادا به جای اینکه به عنوان یک الگو برای آمریکا باشد، به عنوان نجات بسیاری از مهاجرانی که از ایالات متحده رانده شده اند و به جای بازگشت به کشورشان به شمال مهاجرت کرده اند، عمل کرده است.
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. وب سایت من یا برخی از کارهای دیگر من را اینجا بررسی کنید. Andy J. Semotiuk من یک وکیل مهاجرت ایالات متحده و کانادا هستم و به بیش از 10000 مشتری با مشکلات قانونی مختلف کمک کرده ام. من عضو کافه های نیویورک و کالیفرنیا در ایالات متحده و کافه های انتاریو و BC در کانادا هستم. من یک خبرنگار سابق سازمان ملل، یک نویسنده منتشر شده، یک سخنران حرفه ای و کار برای شرکت حقوقی Pace در تورنتو هستم.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط basahang