در مراکز معاینه فنی، بازرسی وسایل نقلیه به دو صورت «فنی» و «چشمی» انجام می‌شود. در بازرسی فنی، وسیله نقلیه شما، باید تمامی تست‌های زیر را پاس کند و در غیر اینصورت، در معاینه فنی مردود می‌شود:

  1. آلایندگی خروجی اگزوز
  2. کاتالیست اگزوز
  3. عملکرد نور چراغ‌های جلو
  4. هم‌راستایی چرخ‌ها
  5. کمک فنرها
  6. عملکرد ترمز
  7. بررسی جلوبندی
  8. تنظیم موتور
  9. مصرف سوخت

آزمون چشمی در معاینه فنی چیست؟

علاوه‌بر آزمون فنی، تکنسین‌های حاضر در مراکز معاینه فنی، برخی ویژگی‌های مهم در ظاهر خودروها را نیز چک می‌کنند که به این عمل، اصطلاحا «کنترل عیوب ظاهری» یا «بازرسی چشمی» می‌گویند و شامل موارد زیر است:

1- برف پاک کن
2- شیشه شور
3- شیشه ها
4- کمربند ایمنی
5- بوق
6- دفرمگی بدنه
7- پوسیدگی بدنه
8- متعلقات اضافی بدنه
9- وضعیت لاستیک‌ها
10- وضعیت بلوری چراغ‌های جلو
11- چراغ‌های نور بالا و نور پایین
12- چراغ‌ راهنما
13- چراغ‌ عقب (ترمز/دنده عقب/خطر/چراغ پلاک)
14- طلق چراغ‌های عقب
15- صدای اگزوز
16- دود خروجی اگزوز

آزمون صوتی در معاینه فنی چیست؟

دستور العمل اجرای «تست صوتی وسایل نقلیه» با هدف کاهش آلودگی صوتی تهران و افزایش سطح استانداردهای معاینه فنی، با همکاری دانشگاه تهران و شهرداری تهران تدوین شده و حتی به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده و از آبان ماه 1399، انجام آزمون شدت صدای وسایل نقلیه، در تمامی مراکز معاینه فنی تهران امکان‌پذیر شده است.

آن طور که آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، خبر داده، تست شدت صدا برای همه خودروها الزامی نیست و فقط برای آن‌دسته از وسایل نقلیه‌ای انجام می‌شود که صدای نامتعارفی از سیستم موتور، بوق یا سیستم اگزوز آنها شنیده شود که در این صورت، این نوع وسایل نقلیه باید آزمون صوتی را هم پاس کنند.

به همین دلیل، خودروهایی که موتور آنها دستکاری شده یا خودروهایی که سیستم اگزوز آنها تقویت یا شکسته شده است، در آزمون معاینه فنی، حتما دچار مشکل می‌شوند. لذا توصیه می‌کنیم که قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران، حتما از استاندارد بودن سیستم اگزوز خودروی‌تان اطمینان حاصل کنید.

source

توسط